Kvinne ser alvorlig inn i kamera. Foto. Tekst på fotoet sier: lærerstudenter er de minst fornøyde studentene for 11. året på rad. Utdanningsinstitusjonene mangler penger for å løse utfordringene. Bildet viser Kaspara Halkjelsvik.

Lærerstudenter minst fornøyde 11 år på rad

I årets studiebarometer befinner flere lærerutdanninger seg på bunnen av målingen. Dette er dessverre ingen overraskelse mener Pedagogstudentene. 


- Lærerutdanningene har siden studiebarometerets start hatt den tvilsomme æren av å ligge nært bunnen. Utdanningsinstitusjonene har hverken fått mer penger eller andre måter å løse utfordringene sine på siden sist, og da er det ikke rart at lærerstudenter er minst fornøyde igjen, sier leder for Pedagogstudentene Kaspara Halkjelsvik. 


Vi vet at lærerstudentene ønsker seg mer av profesjonen inn i utdanningene sine, og at vi må få til bedre praksisstudier på tvers av alle lærerutdanningene. 

- Lærerstudenter ønsker å jobbe i barnehager og skoler, og er motiverte for å gjøre en forskjell for barn og unge. Om det som møter oss i praksisstudiene er skoler eller barnehager uten nok ressurser til å gi oppfølging, og at utdanningsinstitusjonene ikke klarer å koble praksis på campusundervisningen, er det ikke så rart at studenter blir misfornøyde, sier Halkjelsvik. 


Tidligere denne uka lanserte regjeringen og store deler av utdanning- og oppvekstfeltet en strategi for å rekruttere flere lærere. Studiebarometeret understreker i vår mening at det haster å støtte opp under strategien med mer midler til lærerutdanningene. 


- Strategien beskriver godt situasjonen, og viser viktige satsningsområder. Vi er sikre på at hvis utdanningsinstitusjonene får ressurser til å følge opp forslagene så vil vi se mer fornøyde lærerstudenter, sier Halkjelsvik. 


Pedagogstudentene er bekymret for at situasjonen skaper en negativ spiral. Med færre studenter blir det også antakeligvis mindre midler til lærerutdanningene. Institusjonene vil få færre muligheter til å tilby brede fagporteføljer,  


- Med færre studenter på studiestedene vil det bli mindre studiemiljøer og mindre av det som er givende med studietiden: Å lære og vokse sammen med andre. Vi må snu denne trenden, og det haster å sette inn virkelige tiltak, sier Halkjelsvik.

 
Heldigvis kan dette gjøres noe med. Om regjeringene og utdanningsinstitusjonene satser på lærerutdanningene så er vi sikre på at vi kan snu skuta.  


- Vi i Pedagogstudentene er forsiktige optimister om dagen. Alle er enige om hva som må gjøres, nå må vi bare gjøre det, avslutter Halkjelsvik.